„Uczenie się przez patrzenie” – zmniejszenie zużycia energii na przykładzie południowej Francji

Gościem grudniowego seminarium w ramach projektu Rewolucja 4.0 była prof. Nathalie Lazaric, szefowa European Association for Evolutionary Political Economy.

Każdy potrzebuje informacji zwrotnej na temat swoich działań, a zwłaszcza w kontekście wniosków wpływających na zmianę zachowania. Energia (a zwłaszcza energia elektryczna) jest wytwarzana w odległych lokalizacjach i dostaje się do budynków przez ukryte systemy okablowania. Jej „niewidzialność” jest wzmacniana przez często niewygodne pozycjonowanie liczników energii oraz opóźnienie między zużyciem a płatnością regulujące tradycyjne systemy rozliczeniowe. Informacje zwrotne są skutecznym instrumentem zmniejszającym zużycie energii przez gospodarstwa domowe. Redukcje są jednak silnie zależne od czynników kontekstowych i rodzaju przekazywanych informacji zwrotnych.

Podczas wystąpienia prof. Nathalie Lazaric przedstawione zostały wyniki eksperymentu obejmującego grupę kontrolną mieszkańców południowej Francji i grupę wyposażoną w odpowiednie materiały informacyjne i urządzenia do monitorowania zużycia energii. Wszyscy uczestnicy zmniejszyli konsumpcję. Pierwsza grupa zmniejszyła zużycie energii o 13% a druga o 22,2%. Badania pokazały jak ważne jest wprowadzanie inteligentnych liczników energii i podejmowanie działań promocyjnych.

Seminarium odbyło się w ramach Problemu węzłowego 3.1 Polityka regulacyjna.