Polska edukacja nie rozwija kompetencji cyfrowych

11 grudnia br. odbyło się międzynarodowe seminarium „Kompetencje przyszłości w czasach rewolucji 4.0”. Celem spotkania było przybliżenie kompetencji oraz umiejętności, które w warunkach czwartej rewolucji przemysłowej i wszechobecnej cyfryzacji będą miały kluczowe znaczenie na rynku pracy.

Seminarium poprzedziło wystąpienie dr hab. Marii Płonki, prof. UEK – lidera zespołu PW 3.3. Model wytwarzania i dystrybucji dóbr i usług publicznych oraz dr Ksymeny Rosiek, która przedstawiła główne założenia rewolucji 4.0 w wystąpieniu „Od rewolucji 1.0 do rewolucji 4.0 – ekonomia i społeczeństwo”.

Głównym prelegentem seminarium był Krzysztof Głomb – prezes Zarządu Stowarzyszenia „Miasta w Internecie”, ekspert w zakresie cyfryzacji sektora publicznego. Wiceprzewodniczący Rady ds. Cyfryzacji przy Ministrze Cyfryzacji, Pełnomocnik Ministra Cyfryzacji ds. współpracy z administracją samorządową, członek Rady Naukowej Instytutu Badań Edukacyjnych w Warszawie oraz członek Komitetu Informatyki Polskiej Akademii Nauk.

W trakcie seminarium prelegent zaprezentował nowe spojrzenie na kompetencje przyszłości znacznie wykraczające poza umiejętności ściśle informatyczne, jakie były potrzebne w dobie informatyzacji. Przedstawił on również wyniki dokonanej przez zespół ekspertów diagnozy według, której społeczeństwo polskie ma niskie umiejętności cyfrowe. Jest to wynik spowodowany tym, że  polska edukacja nie rozwija kompetencji cyfrowych w wystarczającym stopniu. Konieczne jest zatem przeprowadzenie szybkiej transformacji systemowej edukacji.

Podczas seminarium przedstawione zostały również cyfrowe wyzwania współczesnego świata i kompetencje przyszłości, które mają im sprostać. 

W seminarium udział wzięli również przedstawiciele zagranicznych ośrodków:

  • Białoruski Państwowy Uniwersytet Ekonomiczny (Białoruś)
  • Wyższa Szkoła Politechniczna w Igławie (Czechy)
  • Uniwersytet Stanowy Batumi Shota Rustaveli (Gruzja)
  • Uniwersytet Wileński (Litwa)
  • Petersburski Uniwersytet Państwowy (Rosja)
  • Państwowy Uniwersytet Ekonomiczny w Sankt Petersburgu (Rosja)
  • Kazański Uniwersytet Państwowy (Rosja)
  • Rosyjski Uniwersytet Ekonomiczny im. Plechanova (Rosja)
  • Narodowy Uniwersytet Politechnika Lwowska (Ukraina)
  • Narodowy Uniwersytet Przyrodniczy i Nauk o Środowisku Ukrainy (Ukraina)
  • Kremenczuk Mychajło Ostrohradski Uniwersytet Narodowy (Ukraina)
  • Narodowy Uniwersytet Lwowski im. Ivana Franki (Ukraina)

Wszystkich, którzy nie mogli uczestniczyć na żywo w seminarium zachęcamy do obejrzenia retransmisji spotkania:

Seminarium zorganizowano w ramach projektu „Społeczno-gospodarcze konsekwencje czwartej rewolucji przemysłowej” finansowanego w ramach programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego pod nazwą “Regionalna Inicjatywa Doskonałości” w latach 2019-2022.