Czy „produkcja wiedzy naukowej” powinna zostać podporządkowana logice rynku?

10 lutego 2022 r. odbyło się seminarium pt. „Knowledge Production Regimes”. Gośćmi spotkania byli prof. Terance Kealey i prof. Martin Ricketts z University of Buckingham.

Dyskusja w trakcie seminarium koncentrowała się na problemie definiowania wiedzy i nauki oraz na konsekwencjach jej redefinicji dla osadzenia nauki w praktyce społecznej i ekonomicznej. Profesorowie Kealey i Ricketts argumentowali, że nauki i wiedzy nie należy rozumieć jako dóbr publicznych, a „dobra kontrybucyjne” i możliwość korzystania z nich wymaga aktywnego uczestnictwa w obiegu naukowym, co oznacza dostarczanie użytecznej wiedzy pozostałym naukowcom. To prowadziło gości z Wielkiej Brytanii do przekonania, że zasadniczo „produkcja wiedzy naukowej” może, a nawet powinna, zostać podporządkowana logice rynku, który dostarczy bodźców do tworzenia wiedzy bardziej użytecznej niż państwo.

Zygmuntowski przedstawił krytyczny koreferat, w którym argumentował, że produkcja wiedzy jest silnie zakorzeniona w społeczno-ekonomicznych warunkach gospodarowania i tak jak inne domeny ludzkiej działalności jest podatna na procesy wyzysku dla celów komercyjnych. To doprowadziło go do zakwestionowania postawionej przez Kealeye’a i Rickettsa tezy poprzez wskazanie, że motyw zysku jest w stanie dostarczyć bodźców do tworzenia tylko wiedzy technicznej i bezpośrednio użytecznej, co prowadzi do zatracenia specyfiki wyróżniającej proces poznania naukowego.

Na końcu seminarium padło kilka komentarzy z Sali, do których prelegenci się ustosunkowali.

Zachęcamy do obejrzenia retrnsmisji spotkania:

Seminarium zorganizowano w ramach problemu węzłowego 3.2 Mechanizmy zarządzania działaniami zbiorowymi we współpracy z Forum Myśli Instytucjonalnej.