Wykład o kreowaniu wartości – refleksje nad przedsiębiorczością

W dniu 6 grudnia odbyło się seminarium naukowe pt.: „Sustainable Value Creation. Reflections on Entrepreneurship” prowadzone przez prof. Lindę O’Riordan z FOM University of Applied Sciences w ramach problemu węzłowego 1.4. Zarządzanie produktem.

W trakcie części wykładowej Prelegentka zwróciła uwagę na skutki zmiany w zarządzaniu przedsiębiorstwami na skutek odmiennego spojrzenia na rolę biznesu w społeczeństwie. Wychodząc od wniosków zawartych w książce wydanej w dwóch tomach pt. „Capitalism in Crisis” napisanych wespół z Ch. Hampden-Turnerem i F. Trompenaarsem, Prelegentka wskazywała na zwyczajowe rozumienie tworzenia wartości przez przedsiębiorstwo. Uwzględnienie szerszego grona interesariuszy pozwala na przyjęcie logiki tworzenia bogactwa nie linearnie a cyrkularnie. Zawęźlone problemy (wicked problem), do których wyjaśnienia można wykorzystać model VUCA (Volatility, Uncertainty, Complexity, Ambiguity), powodują, że tradycyjne sposoby radzenia sobie z nimi nie sprawdzają się. Zmiana sposobu myślenia polegająca na uświadomieniu przez zarządzających istniejących powiązań dobrobytu z realizacją działań przedsiębiorczych, uwzględniająca sieciowość i współpracę między grupami interesariuszy o zróżnicowanych oczekiwaniach, pozwala na zastosowanie inkluzyjnego podejmowania decyzji ukierunkowanego na tytułowe tworzenie wartości dla interesariuszy (Stakeholder Value Creation).

W tej części seminarium podczas prezentacji modelu zaproponowanego przez prof. O’Riordan w monografii „Managing Sustainable Stakeholder Relationship” uczestnicy seminarium dyskutowali o sposobach operacjonalizacji koncepcji tworzenia wartości dla interesariuszy. Argumentowano, że efektywne zaangażowanie interesariuszy zależy od celu istnienia danego przedsięwzięcia, a sama transformacja wymaga innowacyjnego myślenia. W tym miejscu wskazywano na kluczową rolę w tym procesie zrównoważonego przywództwa, powiązań sieciowych z odpowiednimi interesariuszami oraz harmonizacji celów indywidualnych z kolektywnymi. Omawiano także możliwości nawiązania w komunikacji z otoczeniem do celów zrównoważonego rozwoju zaproponowanych przez Organizację Narodów Zjednoczonych. W szczególności dotyczy to możliwości osiągania zysków przy jednoczesnym uwzględnieniu aspektów środowiskowych. Wynika to z założenia, że jeśli biznes jest częścią problem, to może być też częścią rozwiązania. Do głównych rozwiązań przyczyniających się do omawianej zmiany prof. O’Riordan zaliczyła narzędzia przynależące do gospodarki cyrkularnej, istotnej z perspektywy Problemu węzłowego 1.4.  Zarządzanie produktem.