Podsumowanie wizyty prof. Iana Stone’a z Durham University

W dniach 15-18.10.2019 r. na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie odbyła się wizyta badacza zagranicznego, prof. Iana Stone’a z Durham University (Wielka Brytania) w ramach problemu węzłowego 2.1. Nowe relacje przemysłowe

Celem wizyty była wymiana doświadczeń w zakresie prowadzenia badań dotyczących wpływu czwartej rewolucji przemysłowej na rynek pracy oraz określenie wspólnych obszarów badawczych w ramach realizowanego projektu.

Podczas wizyty prof. Iana Stone’a zorganizowano dwa seminaria dla pracowników naukowo-badawczych oraz jedno dla studentów.

Celem seminarium dla studentów i doktorantów pt. The Implications of the Fourth Industrial Revolution for Work, Careers and Learning było zapoznanie studentów z możliwościami i szansami, jakie stwarza współczesny rynek pracy. Podczas tej prelekcji uczestnicy mogli dowiedzieć się, jaki wpływ na obecną rzeczywistość młodych ludzi mają zmiany technologiczne i organizacyjne oraz innowacje zachodzące w branżach, sektorach, przedsiębiorstwach oraz jakie umiejętności i kompetencje są szczególnie potrzebne w dobie zachodzących dynamicznych procesów. Główny nacisk był położony na potrzebę ciągłego i systematycznego aktualizowania umiejętności i kompetencji zawodowych, aby móc aktywnie zarządzać swoim portfolio. Seminarium było organizowane w ramach problemu węzłowego nr 2.1. Nowe relacje przemysłowe oraz problemu węzłowego nr 2.2. Zasoby rozwojowe nowej gospodarki.

Z kolei tematem przewodnim seminarium pt. The Impact of the Fourth Industrial Revolution on the Labour Market and Skills był wpływ czwartej rewolucji przemysłowej nie tylko na produkty i usługi w różnych branżach, a także na rynek pracy. Analiza segmentowa umożliwia dokonanie oceny wpływu zmian w strukturze popytu na umiejętności i kompetencje pracowników potrzebnych na rynku pracy w najbliższych latach. Funkcjonowanie organizacji w dobie czwartej rewolucji przemysłowej stwarza szanse na wdrożenie innowacyjnych rozwiązań z zakresu wysokowydajnej praktyki pracy (high performance working practices), organizacji uczącej się (learning organisation), czy też inteligentnej pracy (smart work). Seminarium było skierowane do osób zainteresowanych zmianami zachodzącymi na rynku pracy i rolą edukacji w tym procesie. Seminarium było organizowane w ramach problemu węzłowego nr 2.2 Zasoby rozwojowe nowej gospodarki.

Ostatnie z zaplanowanych seminariów pt. The Challenges posed by the Fourth Industrial Revolution to Higher Education Institutions dotyczyło roli i możliwości uczelni w zaspokajaniu potrzeb rynku pracy w zakresie umiejętności i kompetencji oczekiwanych od pracowników. Obecny proces edukacji jest naznaczony presją nowych wymagań związanych z czwartą rewolucją. Podczas prelekcji zaprezentowane zostały przykłady różnych inicjatyw, dotyczące form zaangażowania studentów, wykorzystania nowych technologii w procesie kształcenia, zmian programu nauczania itp. Szczególny nacisk położono na znaczenie nowych form działalności innowacyjnej oraz rolę uniwersytetów badawczych we współpracy z przedsiębiorstwami i innymi instytucjami. Seminarium było organizowane w ramach problemu węzłowego nr 2.1 Nowe relacje przemysłowe.

Efektami wizyty zaproszonego badacza zagranicznego było:

  • omówienie założeń projektu oraz celów badawczych,
  • wymiana doświadczeń na temat polskiego i brytyjskiego rynku pracy, a szczególnie zmian w kształtowaniu relacji przemysłowych oraz potrzebnych kompetencji w tym zakresie,
  • konsultacje przygotowanych dotychczas produktów w ramach problemu węzłowego 2.1 oraz dyskusja nad wątkami badawczymi będącymi przedmiotem tych produktów,
  • omówienie dalszych możliwości współpracy.