Nowa publikacja: Współczesne megatrendy jako kreatory przedsiębiorczości komunalnej

Zmiany w gospodarce przyspieszają. Poszukując sposobów na zmniejszanie niepewności, śledzone są tendencje i trendy, które widoczne są we współczesnej gospodarce. Niektóre z nich nabierają szczególnego znaczenia, zakłada się, że będą miały wielki wpływ na kształtowanie przyszłości. Nazywa się je megatrendami.

Nowoczesne technologie wpływają na tworzenie nowych modeli biznesowych, na relacje społeczne i stają się odpowiedzią na rosnący kryzys zasobów naturalnych i klimatyczny. Jednocześnie narasta proces urbanizacji i wzrasta w skali świata udział ludności mieszkającej w miastach. To w nich jak w soczewce skupiają się wszystkie współczesne wyzwania i problemy.

Wyzwaniami, przed jakimi stoją aktualnie miasta, są zarówno zagrożenia związane z nadmierną eksploatacją tkanki miejskiej, z degradacją przestrzeni oraz terenów zielonych, jak i konieczność dalszego ich rozwoju w trosce o mieszkańców. Potrzebne jest więc zapewnienie spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej w duchu rozwoju zrównoważonego, przy jednoczesnym uwzględnieniu najnowszych trendów związanych między innymi z postępującą cyfryzacją. O jakości życia i rozwoju obszarów zurbanizowanych decyduje dostępność nowoczesnej infrastruktury, nowe sposoby dystrybucji dóbr i usług publicznych, zwłaszcza lokalnych, oraz sprawnie działające kanały komunikacji pomiędzy władzą samorządową, przedsiębiorcami oraz społecznością lokalną. Nowoczesne rozwiązania typu smart, integracja systemów informacyjno-komunikacyjnych z infrastrukturą oraz usługami, w tym komunalnymi, przyczyniają się do podnoszenia wartości miasta, jego wydajności, funkcjonalności i logistyki, pozwalając na obniżenie kosztów oraz poprawę warunków życia mieszkańców.

Współczesne tendencje rozwojowe i nowoczesne rozwiązania widoczne są również w działalności innowacyjnej przedsiębiorstw sektora gospodarki komunalnej i odnoszą się do wszystkich obszarów ich funkcjonowania, wpływając nie tylko na efekty prowadzonych działań, ale także na jakość usług świadczonych dla mieszkańców.

Publikacja dostępna TUTAJ