Nakładem wydawnictwa Edward Elgar ukazała się monografia pt. “Innovation Orientation in Business Services. Scope, Scale and Measurement” autorstwa dr. hab. Krzysztofa Borodako, prof. UEK, dr hab. Jadwigi Berbeki, prof. UEK oraz dr. Michała Rudnickiego z Instytutu Zarządzania Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.
Publikacja przedstawia pogłębione rozważania teoretyczne, na których oparta jest propozycja autorskiego modelu pomiaru orientacji innowacyjnej (DIOM – Dimensions of Innovation Orientation Measurement) w przedsiębiorstwach usług biznesowych. Książka składa się z dziewięciu rozdziałów, przy czym pierwszy przedstawia czytelnikowi istotę usług biznesowych, wskazując na szczególną rolę usług wiedzo-intensywnych oraz znaczenie wiedzy jako elementu przewagi konkurencyjnej i generowania innowacji.
Rozdział drugi to dyskusja poświęcona ewolucji orientacji strategicznej przedsiębiorstwa – wychodząc od orientacji produkcyjnej, następnie marketingowej, przedsiębiorczej, uczącej się i dochodząc do orientacji innowacyjnej (dla której autorzy zaproponowali sześcioelementowy model orientacji innowacyjnej – DIOM).
Sześć następnych rozdziałów to rozważania teoretyczne bazujące na podejściu KBV (Knowledge-Base View) wskazującym na kluczową rolę wiedzy jako zasobu strategicznego przedsiębiorstwa. Te sześć rozdziałów poświęconych jest poszczególnym wymiarom DIOM, tj. strategicznemu, kultury organizacyjnej, zasobów ludzkich, strukturalno-procesowemu, marketingowemu oraz technologicznemu.
Rozdział ostatni ma charakter metodyczny, w którym omówione są aspekty pomiaru wyników firm (w ujęciu biznesowym, wiedzy, innowacji, technologii), zaproponowane narzędzie badań empirycznych oraz wskazane są ścieżki potencjalnych przyszłych badań nad problematyką orientacji innowacyjnej w branży usług.
Publikację można znaleźć TUTAJ.