Kompertencje 4.0 w kontekście realizacji projektów w programie Erasmus+

W dniu 8 lutego 2022 r. na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie odbyło się seminarium pt. „Kompetencje 4.0 jako czynniki ułatwiające realizację projektów w programie Erasmus+, zarządzanie nimi i ich trwałość w czasach pandemii COVID-19”. Głównym prelegentem był dr Paweł Poszytek – Dyrektor Generalny Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji, dyrektor Narodowej Agencji Programu Erasmus+ i Europejskiego Korpusu Solidarności.

W trakcie swojego wystąpienia skupił się na prezentacji wyników badań dotyczących wpływu pandemii na koordynację projektów realizowanych w ramach programu Erasmus+. Prelegent bazując na szeroko zakrojonych badaniach obejmujących blisko tysiąc respondentów dokonał ich charakterystyki w oparciu o profile kompetencyjne (cyfrowe i techniczne, menedżerskie, kognitywne i myślowe, społeczne i psychospołeczne) przedstawiając jak korelowały z trwałością zarządzanych przez nich projektów. Omawiając wyniki przeprowadzonych badań wskazał m.in. na istotność czynnika stresu przy realizacji projektów w obliczu nieoczekiwanego zewnętrznego zagrożenia, ale także kluczowe znaczenie skupienia się na podejściu relacyjnym i sieciowym przy zarządzaniu takimi międzynarodowymi projektami, aby zapewnić im odporność na występowanie negatywnych bodźców. Z perspektywy osób odpowiedzialnych za program Erasmus+ stanowi to także przesłankę do zmiany sposobu postrzegania potrzeb grantobiorców i w efekcie zapewnienia im m.in. większego wsparcia szkoleniowego z zakresu takich kompetencji miękkich jak radzenie sobie ze stresem.

Zapraszamy do obejrzenia pełnego nagrania seminarium:

Osoby zainteresowane pogłębieniem wiedzy na temat tej problematyki zachęcamy do zapoznania się z monografią dra Pawła Poszytka pt. „The competences 4.0 as facilitators in the realization, management and sustainability of Erasmus+ projects in the times of COVID-19 pandemic”.

Seminarium odbyło się w ramach zespołu 3.2 Mechanizmy zarządzania działaniami zbiorowymi.