„Edukacja 4.0”

Seminarium „The labour market ahead” zorganizowane w ramach PW 2.2 Zasoby rozwojowe nowej gospodarki, poświęcone było tematyce kształtowania kompetencji wobec wyzwań na rynku pracy. Spotkanie prowadzone było w języku angielskim. Uczestnicy mieli możliwość włączenia się do dyskusji przy wykorzystaniu czatu na platformie Facebook i Zoom.

Seminarium, poświęcone zostało tematyce przyszłość rynku pracy z uwzględnieniem relacji firma – pracownik. Podczas seminarium poruszono kwestie rozwoju kadr, na które znajdzie się popyt oraz wzajemnej dbałości o równowagę. Gościem seminarium będzie Pani Corinne Klajda, CEO Accord Group Polska, jednej z firm zakładowych globalnego sojuszu AltoPartners Executive Search & Leadership Consulting.

Korporacje (wg. bogatego doświadczenia prelegentki) w swoich poszukiwaniach stawiają na podejście, które uwzględnia zarówno dynamiczny charakter pracy, jak i dynamiczny potencjał pracowników. Obecnie strategia przetrwania wiąże się z organizowaniem odgórnie szkoleń pracownikom i to przy założeniu, że organizacja wie najlepiej jakich umiejętności potrzebują pracownicy, podczas gdy rozkwit organizacji zapewnia możliwość swobodnego wyboru szkoleń oraz rodzaju wykonywanej pracy, co pozwala na uwalnianie potencjału kadr, umożliwiając im zastosowanie swoich zainteresowań i pasji do potrzeb organizacyjnych. Cenne będą na pewno umiejętności logiczne, znajomość matematyki. Młodzi ludzie wchodzący na rynek, jak również jednostki odpowiedzialne za edukację powinni zwrócić uwagę na główne umiejętności w zakresie wysokiej jakości nauczanie podczas czwartej rewolucji przemysłowej – „Edukacja 4.0”, które wymieniono na Forum Ekonomicznym, a którymi są:

  • umiejętności globalnego obywatelstwa;
  • umiejętności innowacyjne i kreatywne;
  • umiejętności technologiczne;
  • umiejętności interpersonalne;
  • spersonalizowana nauka we własnym tempie;
  • uczenie się dostępne i włączające;
  • uczenie się oparte na problemach i zespołowe;
  • uczenie się przez całe życie i uczenie się z myślą o studentach.


Podczas seminarium poruszono również zagadnienie odnoszące się do zachowania równowagi między pracą a życiem, która to coraz częściej jest zachwiana poprzez nowe technologie, które „są z nami” non-stop. Prelegentka podniosła również kwestie dotyczące nowych zawodów, które już zaczynają się pojawiać, a na które zapotrzebowanie będzie wzrastać.

Po wystąpieniu nastąpił czas dla otwartej dyskusji. Uczestnicy dyskusji nawiązywali między innymi do :

  • skutków automatyzacji na rynku pracy, gdy kreatywni i ciężko pracujący ludzie będą mieli do odegrania ogromną rolę na przyszłym rynku, oraz osoby o niższych kwalifikacjach, które trudniej dostosowują się do zmieniającego się świata, a ich wartość na rynku pracy prawdopodobnie będzie nadal spadać,
  • edukacji na uniwersytetach ich możliwościach w kształtowaniu kadr oraz najlepszych praktyk w tym obszarze,
  • doborze i selekcji źródeł alternatywnej edukacji, tak by nie paść ofiarą tak zwanych” edukatorów”, którzy np. wchodzą w konflikt interesów,
  • preferencji pracodawców w zakresie zatrudniania młodych ludzi z nowymi umiejętnościami niż podejmowania prób przekwalifikowania np. osób powyżej 50 roku życia.


Seminarium, jak również poprowadzona dyskusja stały się inspiracją dla podejmowania dalszych wątków badawczych, szczególnie w zakresie elastycznych form funkcjonowania organizacji, edukacji, podejścia do zadań i zakresu zatrudnienia.

Wszystkich, którzy nie mogli uczestniczyć na żywo w seminarium zachęcamy do obejrzenia retransmisji spotkania: