Seminarium „Cyfrowa transformacja pracy: trendy, prognozy, dane” zorganizowane zostało w ramach PW 2.1 Nowe relacje przemysłowe. Gościem spotkania była dr Joanna Mazur – analityczka DELab na Uniwersytecie Warszawskim gdzie pracuje nad analizą prawniczych aspektów budowania jednolitego rynku cyfrowego.
W trakcie seminarium poruszone zostały kwestie związane z badaniami prowadzonymi na temat automatyzacji pracy i prognoz dotyczących stopnia zagrożenia wyparciem niektórych zawodów z rynku pracy. Na tle ww. badań zostały osadzone dane dotyczące wyników Polski w zakresie DESI (Digital Economy and Society Index) ze szczególnym wskazaniem na obszary integracji technologii przez przedsiębiorstwa oraz kapitału ludzkiego. Diagnoza sytuacji Polski w oparciu o te dane, uzupełniona została prezentacją wyników badania DELab UW, dotyczącego tego, na ile polskie uczelnie kształcą kompetencje określane mianem „kompetencji przyszłości”.
Badanie to zostało przeprowadzone przez DELab UW na przełomie 2018 i 2019 r. w siedmiu polskich miastach (Warszawa, Poznań, Kraków, Gdańsk, Wrocław, Lublin i Rzeszów) w formie warsztatów Design Thinking, zorganizowanych przez firmę Google we współpracy z Polskim Funduszem Rozwoju. W badaniu uczestniczyło 1062 osób. Badania nie miały charakteru reprezentatywnego.
Przedstawione wnioski z badania ilościowego i jakościowego pokazują, że studenci i absolwenci polskich uczelni zdają sobie sprawę ze znaczenia kompetencji przyszłości w kontekście sprawnego funkcjonowania na zmieniającym się rynku pracy. W ich odczuciu studia poszerzają horyzonty i rozwijają intelektualnie (81% badanych zgodziło się z tym stwierdzeniem), ale słabiej wyposażają w takie kompetencje poznawcze, jak kreatywność oraz kompetencje społeczne, takie jak zdolność do współpracy czy nastawienie na zmianę i przedsiębiorczość.
Wyniki badań potwierdzają, że studenci i absolwenci są przekonani, że w dzisiejszych czasach konieczne jest ciągłe dokształcanie się, a studia są jedynie jednym z etapów w mającym trwać całe życie procesie zdobywania nowej wiedzy i doświadczeń. W warunkach transformacji cyfrowej kluczowym zasobem staje się wiedza, a kluczową kompetencją ludzi i organizacji – sposób i szybkość jej pozyskiwania i wykorzystywania. Jednym z kluczowych wniosków było to, że na rynku pracy kształtowanym przez procesy automatyzacji i platformizacji odnajdą się tacy pracownicy, którzy bazując na zaawansowanych kompetencjach poznawczych, społecznych i technicznych (w tym cyfrowych) będą potrafili dostosowywać profil swoich umiejętności do szybko zmieniających się oczekiwań pracodawców.
Ponadto, integralną częścią seminarium była dyskusja na temat, jaką rolę w zdobywaniu kompetencji przyszłości mają uczelnie wyższe? W toku debaty wskazano, że niezbędne jest większe zaangażowanie uczelni we współpracę z innymi podmiotami tworzącego się ekosystemu edukacyjnego, zwłaszcza z pracodawcami, instytucjami publicznymi i organizacjami pozarządowymi poprzez włączenie ich w proces tworzenia treści, formy i celu misji dydaktycznej uczelni. Jest to o tyle istotne, że w kontekście postępującej zmiany technologicznej sprawne funkcjonowanie ekosystemu edukacyjnego, umożliwiające pracownikom szybkie i efektywne nabywanie nowych kompetencji i umiejętności, staje się wyznacznikiem sukcesu polskich pracodawców, a zatem również całej gospodarki.
Link do raportu z badań: https://www.delab.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2020/07/Kompetencje_przyszlosci_Raport.pdf
Wszystkich, którzy nie mogli uczestniczyć na żywo w seminarium zachęcamy do obejrzenia retransmisji spotkania:
Seminarium organizowane jest w ramach projektu Społeczno-gospodarcze konsekwencje czwartej rewolucji przemysłowej, finansowanego w ramach programu Ministra Edukacji i Nauki pod nazwą “Regionalna Inicjatywa Doskonałości” w latach 2019-2022.