Dylematy dyfuzji wiedzy profesjonalistów

Dylematy dyfuzji wiedzy profesjonalistów
Współcześnie, w perspektywie globalnej, świat jest na drodze ku erze inteligencji, a cywilizacja w swej ewolucji zmierza ku Społeczeństwu 5.0. Mimo przechodzenia od gospodarki informacyjnej i innowacyjnej, przez gospodarkę kreatywną, sieciową i współdzielenia, po wyłaniające się – gospodarkę inteligentną i programowalną [1], wiedza niezmiennie jest najcenniejszym zasobem [2], definiującym nowy wymiar ekonomii, nowego społeczeństwa i nowego pracownika [3]. W rezultacie…

Autor

dr Anna Pietruszka-Ortyl

dr Anna Pietruszka-Ortyl

Katedra Zachowań Organizacyjnych, Instytut Zarządzania

Oczekiwania kontra rzeczywistość, czyli czego oczekują, a co otrzymują studenci ekonomii

Oczekiwania kontra rzeczywistość, czyli czego oczekują, a co otrzymują studenci ekonomii
Rosnące oczekiwania oraz potrzeby zmieniającej się gospodarki muszą doprowadzić do przedefiniowania misji uczelni wyższych, a w konsekwencji do szeregu zmian zarówno w samym ich funkcjonowaniu jak i w prowadzonych wobec nich politykach krajowych.   Postęp technologiczny, którego naturalną konsekwencją może być zanik wielu rodzajów miejsc pracy prowokuje dyskusję o roli uniwersytetu w kształceniu przyszłych pracowników. Ponadto, zjawisko rosnących opłat za naukę…

Autor

dr hab. Łukasz Mamica, prof. UEK

dr hab. Łukasz Mamica, prof. UEK

Lider naukowy PW 3.1 Polityki regulacyjne. Katedra Gospodarki Publicznej.

Pandemia i infodemia

Pandemia i infodemia
Podczas konferencji w Monachium, w lutym tego roku, Tedros Adhanom Ghebreyesus, szef Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), w kontekście koronawirusa oficjalnie użył słowa infodemia, określając w ten sposób zbyt dużą liczbę wiadomości, fake newsów i ogólnie panującej dezinformacji. Truizmem jest twierdzenie, że pandemia nieodwracalnie zmieniła nasze zachowania, styl życia, a tym samym potrzeby. Jednak to, co w tej zmianie uderza najbardziej,…

Autor

dr Aleksandra Nowak-Gruca

dr Aleksandra Nowak-Gruca

Katedra Prawa Publicznego Gospodarczego i Prawa Pracy

Neuronauka dla Gospodarki o Obiegu Zamkniętym

Neuronauka dla Gospodarki o Obiegu Zamkniętym
Gospodarka o Obiegu Zamkniętym to koncepcja zakładająca takie zarządzanie dostępnymi środkami i surowcami, które pozwala na powtórne wykorzystanie teoretycznie zużytych komponentów i minimalizację ilości odpadów, które w żaden sposób nie mogą już być przetworzone. Istnieje wiele badań potwierdzających, że Gospodarka o Obiegu Zamkniętym daje długoterminowe i pozytywne rezultaty ekonomiczne, zarówno w skali działania pojedynczych przedsiębiorstw jak i gospodarek narodowych. Analizy…

Autor

dr inż. Bartłomiej Kabaja

dr inż. Bartłomiej Kabaja

Członek zespołu problemu węzłowego 1.4 Zarządzanie produktem. Katedra Opakowalnictwa Towarów

Dyfuzja innowacyjnych technologii w budownictwie – przypadek budynków inteligentnych oraz zrównoważonych

Dyfuzja innowacyjnych technologii w budownictwie – przypadek budynków inteligentnych oraz zrównoważonych
W ostatnich dwóch dekadach pojawiło się kilka ważnych innowacji w budownictwie. Do najbardziej istotnych innowacji technologicznych należy projektowanie ekologicznych (green) i inteligentnych (smart) budynków, co w ostatnich latach wiąże się w coraz większym stopniu z rewolucją 4.0.   Przez ekologiczne (czy też zrównoważone) budynki rozumie się obiekty tworzone i użytkowane zgodne z zasadami: minimalizacji wpływu na środowisko naturalne oraz efektywnego…

Autor

dr hab. Michał Głuszak, prof. UEK

dr hab. Michał Głuszak, prof. UEK

Członek zespołu problemu węzłowego 2.1 Nowe relacje przemysłowe. Katedra Ekonomiki Nieruchomości i Procesu Inwestycyjnego

Czy młodzi ludzie myślą o emeryturze?

Czy młodzi ludzie myślą o emeryturze?
Identyfikacja postaw oraz stanu świadomości młodych ludzi wobec ich przyszłości emerytalnej i zabezpieczenia społecznego, a także ich oczekiwania wobec edukacji w tym zakresie są niezwykle istotnym zagadnieniem. Jest to tym bardziej paląca kwestia w kontekście perspektywy starzenia się społeczeństw. Na jakie emerytury liczy polska młodzież w tej sytuacji? System emerytalny jest podstawowym składnikiem systemu ubezpieczeń społecznych. Efekty jego funkcjonowania przekładają…

Autor

dr hab. Maria Płonka, prof. UEK

dr hab. Maria Płonka, prof. UEK

Lider problemu węzłowego 3.3. Model wytwarzania i dystrybucji dóbr i usług publicznych. Katedra Zarządzania Ryzykiem i Ubezpieczeń.

Eye tracking w badaniu wielozadaniowości

Eye tracking w badaniu wielozadaniowości
Głębsze zrozumienie uwarunkowań i skutków wielozadaniowości umożliwia dostosowanie organizacji pracy i stylu zarządzania  do zmiany w nowoczesnym środowisku pracy oraz pozwala na optymalizację osiąganych wyników. Wielozadaniowość to umiejętność między innymi wykonywania równoległych zadań. W szerszym sensie wymaga ona przenoszenia uwagi między zadaniami, w wąskim natomiast, jest to fizyczne wykonywanie dwóch czynności jednocześnie np. rozmowy przez telefon i sprawdzania poczty. Wielozadaniowy…

Autor

dr Małgorzata Marchewka

dr Małgorzata Marchewka

Członek zespołu probelmu 1.1 Złożoność zarządzania organizacjami w warunkach 4. rewolucji przemysłowej. Katedra Procesu Zarządzania

Asymetria informacji – od homo economicus do homo emotionalis

Asymetria informacji – od homo economicus  do homo emotionalis
Asymetria informacji, czyli sytuacja, w której jedna ze stron relacji społecznych, rynkowych, publicznych posiada większą wiedzę w zakresie przedmiotu wymiany wartości niż druga strona[1], jest zjawiskiem powszechnie występującym w relacjach od zarania dziejów. Jest też zjawiskiem, które egzemplifikuje znany cytat z komedii J. B. Moliera, w którym pan Jourdain ze zdumieniem odkrył, że całe życie mówił prozą, nic o tym…

Autor

prof. UEK, dr hab. Maria Płonka

prof. UEK, dr hab. Maria Płonka

Lider problemu węzłowego 3.3. Model wytwarzania i dystrybucji dóbr i usług publicznych. Katedra Zarządzania Ryzykiem i Ubezpieczeń.

Umiejętności miękkie

Umiejętności miękkie
Kształcenie studentów na uniwersytecie jest zawsze wielowymiarowe. Trafia do niego dziewiętnastolatek formalnie dorosły, ale z mentalnością ucznia, a po pięciu latach studiów ma wyjść z niego człowiek faktycznie dorosły i w pełni przygotowany do pracy zawodowej, w tym – w pewnej perspektywie – do kierowania innymi ludźmi. Dlatego kształcenie studentów obejmuje formy bezpośrednie i pośrednie. Te pierwsze to wykłady, ćwiczenia,…

Autor

prof. dr hab. inż. Wojciech Cellary

prof. dr hab. inż. Wojciech Cellary

Recenzent problemu węzłowego 2.1 Nowe relacje przemysłowe

Negocjacje zdeterminowane dużą ilością danych

Negocjacje zdeterminowane dużą ilością danych
Celem opracowania jest przedstawienie koncepcji opisu uwarunkowań procesów negocjacji społeczno-gospodarczych, wynikających z występowania dużej ilości danych, z uwzględnieniem dwóch grup tego rodzaju uwarunkowań, tj. wspomagających negocjacje i przeszkadzających w ich prowadzeniu.  Uwarunkowania te omówiono w poniższej tabeli w przekroju kolejnych aspektów interpretacji negocjacji[1]. Tabela 1. Uwarunkowanie negocjacji społeczno-gospodarczych przy dużej ilości danych Interpretacje negocjacjiCharakterystyka wpływu dużej ilości danych na przebieg…

Autor

prof. UEK, dr hab. Andrzej Kozina

prof. UEK, dr hab. Andrzej Kozina

Katedra Polityk Publicznych. Członek zespołu problemu węzłowego 3.2 Mechanizmy zarządzania działaniami zbiorowymi.