Autor

dr inż. Agnieszka Kawecka

dr inż. Agnieszka Kawecka

Katedra Opakowalnictwa Towarów Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

Internet Opakowań (Internet of Packaging) – przyszłość rynku opakowań i udogodnienia dla konsumentów zapakowanych towarów

Internet Opakowań (Internet of Packaging) – przyszłość rynku opakowań i udogodnienia dla konsumentów zapakowanych towarów

Czwarta rewolucja przemysłowa i Internet Rzeczy (IoT) wkracza coraz śmielej na rynek. Konsumenci mają już w swoich domach urządzenia połączone z Internetem przez WiFi, zarządzane przez aplikacje na smartfony, inteligentne systemy zarządzające nieruchomościami. Czy wkrótce opakowania także będą połączone z Internetem? Z pewnością tak!

Ta rewolucja już ma miejsce. Pierwszym jej przejawem są kody QR, których zeskanowanie ułatwia korzystanie z treści, filmów, instruktaży zamieszczonych na stronach internetowych przez producentów. Takie rozwiązanie daje prawie nieskończone możliwości przekazywania i prezentacji informacji. Szczególnie chętnie młodzi klienci korzystają z takich form komunikatów. 

Współczesne opakowania idą także o krok dalej. Rozszerzona rzeczywistość (Augmented Reality) już w 2009 roku została wykorzystana na opakowaniu płatków śniadaniowych firmy Nestle. Umieszczając opakowanie ze specjalnym markerem w polu widzenia kamery generowana była gra, w której postacie poruszały się sterowane przez gracza ruchami pudełka.

Także marka Ben&Jerry’s posiadająca w swoim asortymencie lody wprowadziła rozszerzoną rzeczywistość na opakowania, tym razem wykorzystano technologię NFT (Natural Feature Tracking), skanując smartfonem grafikę z wieczka opakowania w aplikacji „Moo Vision” można uzyskiwać szereg informacji , w tym najbliższe lokalizacje, w których można kupić lody, wirtualny spacer po Nowym Jorku, czy informacje o produkcie. 

Nie należy zapominać o nowoczesnych opakowaniach które mimo, iż nie wykorzystują technologii internetowych, także rewolucjonizują zakupy. Rejestratory zmian temperatury oraz integratory czasu i temperatury to współcześnie wykorzystywane etykiety służące konsumentom do rozpoznawania w jakich warunkach były przechowywane kupowane towary, dzięki prostym, najczęściej barwnym etykietom. Etykiety odbarwiające się w sposób trwały gdy produkt mrożony uległ rozmrożeniu to w niektórych krajach popularna praktyka. Innym przykładem opakowań monitorującym warunki przechowywania towarów to etykiety odbarwiające się z zależności od tego w jakiej temperaturze i  jak długo produkt spożywczy był przechowywany i czy jeszcze nadaje się on do spożycia. Takie rozwiązania zapewniają ochronę zdrowia konsumentów, zmniejszają liczbę zatruć pokarmowych i ograniczają marnotrawstwo żywności [1]. 

Nowe technologie coraz szerzej wkraczają do branży opakowań, czego zatem możemy spodziewać się w najbliższym czasie na naszym rynku [2]:

● Uwierzytelnianie – za pomocą mikroczipów wbudowanych w produkty skanery mogą weryfikować autentyczność produktu. Jest to szczególnie przydatne w przypadku marek luksusowych, których produkty szczególnie często są podrabiane. Światowe marki (m.in. Channel, Louis Vuitton) już zaczęły wdrażać takie opakowania, aby zapewnić ochronę konsumenta i chronić reputację swojej marki.

● Czujniki sabotażu – problem terroryzmu przenosi się także na zakapowane towary. Rozwijane są technologie czujników odbierających wszelkie próby nieautoryzowanego naruszenia integralności opakowania. 

● Możliwość śledzenia – produkty i opakowania wyposażone w odpowiednie urządzenia zachowujące cyfrowy ślad na każdym kroku, od produkcji do sprzedaży detalicznej. Dzienniki śledzenia umożliwiają dostęp do cyklu życia każdej jednostki, pokazując, gdzie się ona znajdowała, jak i kiedy została zmieniona, itp. Pozwala to firmom łatwiej identyfikować błędy lub problemy w łańcuchu dostaw.

● Oferty i kupony w czasie rzeczywistym –  ​​firmy mogą dodawać lub usuwać treści w czasie rzeczywistym. Jeśli więc produkt nie spełnia oczekiwań sprzedażowych, może zaoferować ofertę „dwa za jeden” lub inny kupon. Klienci po prostu będą zeskanować etykietę i wyszukiwać odpowiednie oferty. Pozwala to zarówno firmom, jak i konsumentom korzystać z faktycznych warunków rynkowych i odpowiednio sprzedawać / kupować.

Opakowania z użyciem nowych technologii zapewniają konsumentom bardziej spersonalizowane wrażenia (możliwość realizacji modelu biznesowego opartego na masowej personalizacji), zwiększają elastyczność w zakresie oferty produktów. Rozwiązania takie pozwalają także na zbieranie i gromadzenie ogromnej ilości danych o klientach, realizowanych zakupach, ich potrzebach itp.  Internet opakowań (IoP) może wspomóc także nowoczesne rozwiązania dotyczące gospodarki odpadami opakowaniowymi, ułatwiając właściwą segregację, zapewniając możliwość śledzenia opakowań wielokrotnego użytku, czy lokalizację odpadów. Rozwój komunikacji bezprzewodowej powodować będzie coraz szersze stosowanie nowoczesnych rozwiązań także w obszarze opakowań, wspomagając decyzje zakupowe i dostarczając wartość dodana konsumentom zapakowanych towarów [3].  


Literatura:

1. R. Cierpiszewski, “Opakowania aktywne I inteligentne”, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2016. 

2. Z. Pang, J. Tian and Q. Chen, „Intelligent packaging and intelligent medicine box for medication management towards the Internet-of-Things,” 16th International Conference on Advanced Communication Technology, Pyeongchang, 2014, pp. 352-360.

3. https://packagingeurope.com/internet-of-boxes-teemu-salmi/